Termit, jotka sinun tulee tietää ymmärtääksesi itseohjautuvat autot

Kuinka lista hajoaa korkealle tasolle

SAE luokittelee tasot 0-2 kuljettajatukiominaisuuksiksi. Tasot 3-5 ovat automatisoituja ajoominaisuuksia.

Kuljettajan tukiominaisuuksina tasot 0-2 tarkoittavat, että kuljettaja on aina vastuussa auton ohjaamisesta, jopa niissä olosuhteissa, joissa järjestelmä saattaa käyttää ohjausta, jarruja ja kaasua. Kuljettajan on jatkuvasti seurattava näitä ominaisuuksia ja ohjattava, jarrutettava ja kiihdytettävä tarvittaessa ajoneuvon turvallisen käytön varmistamiseksi.

Tasoilla 3–5 kuljettajan istuimella istuva henkilö ei aja autoa – automaattinen järjestelmä ajaa, jos se on kytkettynä. Mutta tämä voi olla hankalaa. Carnegie Mellonin yliopiston sähkötekniikan professori Phillip Koopman huomauttaa autonomisten ajoneuvojen blogissaan, että ajoneuvon Level 3 -järjestelmä ei välttämättä ilmoita kuljettajalle, kun ihmisen väliintuloa tarvitaan, kuten olemme jo nähneet videoista ihmisistä, jotka vääntäävät ohjausta. Teslan näennäisesti Level-2 Full Self Driving beetajärjestelmä, kun se yrittää ohjata auton vaaraan.

Tästä syystä Koopman lisää, ettei Level 3 -järjestelmällä varustetuissa ajoneuvoissa kuljettaja voi suorittaa ajamiseen liittymättömiä toimintoja, kuten torkkua tai videon katselua. “J3016 ei sano, että taso 3 tarkoittaisi “silmät pois tieltä” missään”, hän korostaa.

Tarkempi katsaus siihen, mitä ominaisuudet tekevät kullakin SAE-tasolla

Tason 0 ominaisuudet tarjoavat varoituksen ja hetkellisen avun. Niihin kuuluvat automaattinen hätäjarrutus, kuolleen kulman varoitus ja kaistavahti. Käytännössä jokainen auto esittelytiloissa tarjoaa nämä ominaisuudet, ainakin lisävarusteina. Jopa edullisessa Nissan Sentra -kompaktiautossa on Level 0 -tekniikka vakiovarusteena, joten edistyneen kuljettajan avun saaminen ei maksa paljoa.

Taso 1

ominaisuudet voivat tarjota kuljettajalle joko ohjaustuen tai kaasupolkimen tuen, mutta eivät molempia. Niihin kuuluu kaistan keskitysavustin tai mukautuva vakionopeudensäädin. Tämä on harvinainen peto nykyisissä malleissa, koska mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustetuissa autoissa on yleensä myös kaistanpitoavustin.

Taso 2

ominaisuudet tukevat sekä ohjausta että kaasupoljinta. Tällöin sekä kaistan keskitys että mukautuva vakionopeussäädin ovat käytössä samanaikaisesti. Harkitse Honda Civiciä esteettömänä ajoneuvona, jossa on tason 2 ominaisuuksia vakiona olevan mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistanpito-avustimen ansiosta. Vielä tehokkaammat järjestelmät, kuten General Motorsin Super Cruise ja Fordin BlueCruise, ovat teknisesti tasolla 2, koska yritykset rajoittavat niiden saatavuuden vain kartoittamiinsa teihin ja luottavat siihen, että järjestelmät voivat käyttää niitä turvallisesti.

Taso 3

ominaisuudet voivat ajaa ajoneuvoa rajoitetuissa olosuhteissa eivätkä tee niin, elleivät kaikki vaaditut ehdot täyty. Kun tason 3 järjestelmä luopuu hallinnasta, kuljettajan on otettava auton käyttö takaisin (eli hän ei voi tehdä esimerkiksi tilaa ja katsoa elokuvaa). Liikenneruuhkan kuljettajajärjestelmät, kuten tuleva Drive Pilot -järjestelmä vuoden 2022 Mercedes-Benz EQS EV:ssä, ovat esimerkkejä tästä.

Taso 4

Ominaisuudet antavat auton ajaa itse, eikä ajoneuvon matkustajan tarvitse ottaa hallintaa missään olosuhteissa. Tällaiset järjestelmät asennettaisiin paikallisiin kuljettamattomiin takseihin, eikä näissä ajoneuvoissa ehkä ole edes polkimia tai ohjauspyöriä asennettuna.

Taso 5

ominaisuudet voivat ajaa kaikkialla kaikissa olosuhteissa ilman ihmisen osallistumista. Knight Riderin KITT edusti ajoneuvoa, jossa oli tason 5 autonomiset ajoominaisuudet.

Teslan edetessä nykyisestä Full Self Driving -beetaversiosta tämän ominaisuuden täysimääräiseen käyttöön autoissaan, etsi tärkeitä keskusteluja siitä, mitä kuljettajien on asianmukaista tai laillista tehdä, kun järjestelmä on kytkettynä. Tesla brändää sekä Autopilotin että Full Self Drivingin SAE Level 2 -järjestelmiksi, mutta nämä nimet eivät kerro kuljettajille, että järjestelmät rajoittuvat vain tason 2 toimintaan. ne viittaavat siihen, että ajoneuvo on täysin itseohjautuva. Toisin sanoen Teslaa käyttävän henkilön, jolla on kyseiset ominaisuudet, pitäisi silti olla koko ajan tiessä.

You might also like