10 parasta ajoturvallisuusvinkkiä

10. Älä aja, jos olet humalassa.

Yhdysvalloissa alkoholivammaisten kuljettajien osuus on yli 30 prosenttia kuolemaan johtaneista auto-onnettomuuksista. Pelkästään vuonna 2008 11 773 ihmistä kuoli näiden onnettomuuksien vuoksi [lähde: NHTSA]. Suurin osa kuolemantapauksista olisi voitu välttää, jos mukana olleet kuljettajat eivät olisi alun perin istuneet ratin taakse päihtyneenä.

Alkoholi aiheuttaa monenlaisia ​​haavoja, joista monet johtavat auto-onnettomuuksiin. Päihtymys vaikuttaa reaktioaikaan, koordinaatioon ja estotuksiin jopa alhaisilla veren alkoholipitoisuuksilla, mikä johtaa siihen, että kuljettajat tekevät huonoja päätöksiä. Alkoholi aiheuttaa näön heikkenemistä tai kaksoisnäköä ja tajunnan menetystä suuremmilla annoksilla. Rattijuopumus ei ole vain huono idea; se on myös laitonta. Jos Yhdysvalloissa jää kiinni ajamisesta 0,08:n tai korkeammalla veren alkoholipitoisuudella, seurauksena on lähes varmasti joutuminen vankilaan.

Rattijuopumuksen estäminen on helppoa. Soita taksi tai pyydä raittiista ystävää kyytiin, jos olet juonut muutaman drinkin. Varmista, että sinulla on nimetty kuljettaja, jos aiot juoda. Taksilla kotiinkuljetuksen aiheuttama pieni vaiva hämärtää päihtyneenä ajamisen mahdollisesti kohtalokkaita seurauksia.

9: Älä kiihdy

“Nopeus tappaa”, kuten vanha julkisen palvelun mainos ilmaisi sen niin selvästi. Tutkimusten mukaan onnettomuudessa oleminen lisääntyy neljästä viiteen prosenttia jokaista ajettua mailia kohti [lähde: ERSO]. Suuremmilla nopeuksilla riski moninkertaistuu dramaattisesti.

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kuvailee ylinopeuden vaaroja seuraavasti: “Yksi yleisimmistä liikenneonnettomuuksiin vaikuttavista syistä on juokseminen. National Highway Traffic Safety and Security Administration arvioi, että ylinopeudesta johtuvat kolarit maksavat yhteiskunnalle 40,4 dollaria miljardia vuodessa. Ylinopeus oli osatekijä 31 prosentissa kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vuonna 2008, ja ylinopeudesta johtuvissa törmäyksissä menetettiin 11 674 ihmistä “[lähde: National Highway Traffic Safety Administration].

Ajamalla 10 mph (16,1 km/h) nopeammin voit säästää vain muutaman minuutin tavallisessa työmatkassasi kaupungin halki ja lisää kolaririskiäsi jopa 50 %. Jopa pitkillä matkoilla säästämäsi aika haalistuu ylinopeuden vaaroihin verrattuna. Ota hitaasti ja noudata lähetettyjä nopeusrajoituksia. Jos sinun on päästävä perille nopeasti, on vain yksi tapa: lähteä aikaisemmin.

8: Pysy kaukana häiriötekijöistä

Monet Yhdysvaltojen osavaltiot ovat säätäneet lainsäädäntöä, joka kieltää matkapuhelimien käytön ajon aikana. Nämä ovat harvoja kuolemantapauksia, jotka johtuvat tästä näennäisesti harmittomasta toiminnasta: joidenkin arvioiden mukaan määrä on 2 600 joka vuosi [lähde: Live Science]. Itse asiassa, kun otetaan huomioon matkapuhelimen jatkuva lisääntyminen ajon aikana, nämä luvut voivat olla liian alhaiset. Harkitse tätä, jos luulet, että jutteleminen ja tekstiviestien lähettäminen ajon aikana ei ole iso juttu: Eräs tutkija vertasi 20-vuotiasta autoilijaa matkapuhelimella 70-vuotiaan kuljettajan reaktioaikaan. Lisäksi matkapuhelimen käyttö ajon aikana voi hidastaa reaktioajoissa 20 %.

Matkapuhelimet eivät kuitenkaan ole ainoa häiriötekijä. Syöminen, meikkaaminen, teknisten laitteiden parissa työskenteleminen tai seurustelu matkustajien kanssa voivat ohjata kuljettajan huomion vaarallisilla tavoilla. “Keskitä katseesi tielle ja kätesi pyörään”, sanoi rokkari Jim Morrison, ehkä paras neuvo ajon häiriötekijöihin.

7: Älä aja, kun olet väsynyt

Virginia Techin asiantuntijoiden tekemän tutkimuksen mukaan väsymys on osatekijä 20 prosentissa kaikista onnettomuuksista [lähde: TheDenverChannel]. Seuraukset ovat ennakoitavissa, kun kuljettaja on tarpeeksi uupunut nukahtaakseen ratin takana. Uninen kuljettaja liukuu lopulta pois tieltä, jopa erittäin suoralla tiellä. Puut, sähköpylväät, rotkot ja siltojen tukipisteet muodostavat vaarallisen tilanteen, ja se on ennen kuin otat huomioon muut ajoneuvot.

Saatat ajatella, että muutama haukottelu ei ole iso juttu, mutta jonkinlainen väsymys lisää mahdollisuuksiasi joutua onnettomuuteen. Torkkuminen muutaman sekunnin ajan kerrallaan, “alueet” ja keskittymisen menettäminen tielle ovat kaikki mahdollisia reaktioita. Yksi tai kaksi sekuntia tarkkaamattomuutta maantiellä voi aiheuttaa katastrofin.

Vastaus on selkeä: nuku paremmat yöunet! Varmista, että nukut terveellisesti kahdeksan tuntia säännöllisesti, et vain pitkää matkaa edeltävänä yönä. Jos et saa tarpeeksi unta joka yö, kehittyy univaje, mikä tekee sinusta hidasta ja vaikeaa keskittyä. Jos ajat autoa ja olet jopa hieman uninen, pysäköi heti. Et saa varoitusta ennen nukahtamista, etkä pysty torjumaan sitä. Ilman ennakkoilmoitusta ihmiset voivat muuttua väsyneistä syvään uniin. Jos tämä koskee sinua, pyydä ystävää ottamaan rattiin ja etsimään lepopaikka, jossa voit nukkua muutaman tunnin tai pitää taukoa, kunnes tunnet olosi tietoisemmaksi.

6: Kiinnitä aina turvavyö

Turvavyöt ovat hengenpelastaja. Kauniisti käytettynä ne estävät sinua sinkoutumasta kolarevaan ajoneuvoon tai, mikä vielä pahempaa, sinkoutumasta tuulilasin läpi kokonaan ulos. NHTSA:n tilastojen mukaan turvavyötä käyttämättömät muodostivat yli puolet kaikista kolarissa kuolleista [lähde: NHTSA]. Tilastot ovat paljon pelottavampia teini-ikäisten kuljettajien ja matkustajien kannalta: 70 prosenttia kuolemaan johtaneista 13–15-vuotiaista törmäyksen uhreista ei käyttänyt turvavyötä.

Kaikki ovat kuulleet kauhutarinoita ihmisistä, jotka kuolivat kummallisissa kummallisissa onnettomuuksissa, joissa he olisivat selvinneet hengissä, jos he eivät olisi kiinnittäneet turvavyötä. Vaikka nämä tarinat ovat oikeita, ne ovat poikkeavuuksia, ja monet niistä ovat liioittelua tai kaupunkilegendoja. Jos käytät turvavyötä, sinulla on paremmat mahdollisuudet selviytyä useimmista auto-onnettomuuksista.

Jopa pienemmällä nopeudella tapahtuva törmäys voi lähettää turvavyöttömän henkilön törmäämään kojelautaan tai sivuikkunaan aiheuttaen vakavia päävammoja tai luunmurtumia. Suuremmilla nopeuksilla turvavyöttömän matkustajan ajateltavissa olevat seuraukset ovat hirvittäviä: vakavia repeämiä lasin läpi sinkoutumisesta, muiden autojen törmäyksestä tielle laskeutumisesta tai puuhun tai taloon törmäyksestä 80 km/h nopeudella. Saako se sinut epämukavaksi? Kiinnitä sitten turvavyö.

5: Kun sää on huono, ole erityisen varovainen.

Ole erittäin varovainen, jos ajat sumussa, rankkasateessa, lumimyrskyssä tai jäisillä teillä. Hyödynnä kaikki muut täällä tarjotut ehdotukset parhaalla mahdollisella tavalla: aja tarvittaessa hitaammin kuin nopeusrajoitus, jätä runsaasti tilaa sinun ja edessäsi olevan auton väliin ja ole erityisen varovainen kaarteissa. Jos ajat sisään, olipa se sinulle vieras, harkitse ajovastuiden ulkoistamista jollekin, joka on sitä tuntenut. Etsi turvallinen alue odottaa myrskyä, jos sää voimistuu.

Sammuta valot, jos ajat huonossa näkyvuudessa, kuten sumussa tai lumessa, ja päädyt tien reunaan (tahallisesti tai et). Kuljettajat, jotka eivät näe tietä, etsivät muita ajoneuvoja seuraamaan reittiä. Kun he näkevät valosi, he tulevat sinua kohti eivätkä ehkä ymmärrä, että et liiku tarpeeksi nopeasti välttääksesi törmäyksen.

4: Älä kiinnitä liikaa huomiota siihen, mitä tapahtuu.

Turvallisen ajon suositusten mukaan kuljettajan tulee säilyttää kohtuullinen etäisyys itsensä ja edessään olevan auton välillä. Jos auto tekee nopean käännöksen tai pysähtyy, kuljettajilla on oltava riittävästi aikaa reagoida. Koska sopivien etäisyyksien arvioiminen ajon aikana voi olla hankalaa ja todellista etäisyyttä olisi mukautettava nopeuden mukaan, useimmat asiantuntijat suosittelevat “kolmen sekunnin säännön” käyttöä.

Kolmen sekunnin sääntö on yksinkertainen. Etsi tienvarsilta paikallaan oleva esine ja ala laskea sekunteja, kun edellä oleva auto ohittaa sen. Vähintään kolmen sekunnin olisi pitänyt kuolla ennen kuin autosi ohittaa saman [lähde: SmartMotorist]. Kehität tunteen siihen ja tiedät kuinka lähellä seurata ilman, että sinun tarvitsee laskea, kun olet saanut jonkin verran ajokokemusta ja harjoitellut tämän vähimmäisetäisyyden pitämistä. Jopa kokeneiden kuljettajien tulisi ajoittain laskea kolmen sekunnin sääntö pois varmuuden vuoksi.

Kaksinkertaista ehdotettu aika kuuteen sekuntiin yöllä tai ankaralla säällä.

3: Varo toista kaveria

Se ei aina vaikuta siihen, kuinka varovaisesti ajat, ja joku muu voi törmätä sinuun, vaikka ajaisit nopeusrajoitusta ja noudatat kaikkia liikennelakeja. “Oleta, että kaikki muu tiellä on typerää” on kunnollinen sääntö, jota on noudatettava. Toisin sanoen, odota odottamattomia kaistanvaihtoja, nopeita pysähdyksiä, ilmoittamattomia käännöksiä, väistäytymistä, takaluukusta ja muuta sopimatonta ajokäyttäytymistä. Tulet melkein varmasti törmään tällaiseen henkilöön, ja on parasta valmistautua.

On mahdotonta mainita toisen kuljettajan kaikkia mahdollisia toimia. Muutamia tavallisia esimerkkejä kuitenkin löytyy. Jos ajat ulos ajotieltä liikenteeseen ja näet suuntavilkun vastaantulevassa autossa, älä oleta, että se kääntyy. Saatat vetäytyä pois vain huomataksesi, että suuntavilkkusi on vilkkunut vuodesta 1987. Jos sinulla on etuoikeus lähestyessäsi risteystä ja toisessa vastaantulevassa autossa on stop-merkki, älä oleta, että se todella pysähtyy. Vedä jalkasi kaasusta ja valmistaudu jarruttamaan lähestyessäsi.

Valmistautuminen vaatii tietysti valppautta, joten tarkista peilit ja pidä silmällä sivukaduja nähdäksesi, mitkä muut autot ovat ympärillä ja miten ne ajavat. Älä keskity vain tiehen ajoneuvosi edessä; katso eteenpäin nähdäksesi, mitä tapahtuu 50–100 jaardin (46–91 metrin) päässä.

2: Ota tapana ajaa puolustavasti.

Ymmärrämme tämän vinkin helposti, jos laitamme sananlaskun kengän toiseen jalkaan. Muistatko, kun tuo jätkä ilmestyi tyhjästä, katkaisi sinut kokonaan ja melkein aiheutti suuren onnettomuuden? Älä ole tuollainen ääliö.

Aggressiivista ajamista on vaikea mitata, mutta se epäilemättä lisää onnettomuuksien todennäköisyyttä. Nuoret mieskuljettajat ovat alttiimpia ajamaan aggressiivisesti tutkimusten mukaan [lähde: NCHRP]. Aggressiivinen kuljettaja tekee muutakin kuin rikkoo tämän artikkelin sääntöjä; he voivat tarkoituksella ärsyttää muita kuljettajia, aloittaa tappelun, tehdä säädyttömiä eleitä tai sanoja, sulkea takaluukun tai tukkia muita ajoneuvoja tai vilkkua ajovalojaan ärsyyntyessään. Nämä toimet eivät ole vain hankalia; ne ovat myös haitallisia.

Puolustava ajo sisältää muut edellä esitetyt periaatteet, kuten turvallisen etäisyyden säilyttämisen ja ylinopeuden välttämisen, mutta se korostaa myös rauhallisena pysymistä pahentuvien liikenneongelmien edessä. Hyväksy pienet viivästykset, kuten jonossa pysyminen hitaamman ajoneuvon takana äkillisen kaistan vaihtamisen sijaan. Vaikka sinulla olisi etuoikeus, anna periksi muille autoille.

Puolustava ajo on turvallisempaa, mutta se voi myös säästää rahaa. Defensive-ajokurssit saavat kuljettajaalennuksia useilta vakuutusyhtiöiltä.

1: Huolehdi ajoneuvosi turvallisuudesta

Ajoneuvon huolto ei ole vain elintärkeää autosi käyttöiän pidentämiseksi; se on myös keskeinen turvallisuushuoli. Valtion määräämät ajoneuvokatsastukset sisältävät monenlaisia ​​huoltoongelmia. Jos ajoneuvosi ei ole turvallinen, mekaanikko, joka tarkastaa sen, kertoo, mitä sinun on tehtävä sen turvaamiseksi. Vaikka tarkastukset voivat kuitenkin kestää vuoden tai kauemmin, auton omistajien tulee olla tietoisia mahdollisista turvallisuusvaaroista ja korjata ne ennen kuin ne aiheuttavat onnettomuuden.

Väärät rengaspaineet ovat yksi suurimmista yleisistä huoltoongelmista, jotka voivat johtaa kolariin. Epätasainen rengaspaine tai liian korkea tai matala rengaspaine voi vaikuttaa suorituskykyyn tai aiheuttaa räjähdyksen, erityisesti korkean suorituskyvyn autoissa ja suurissa ajoneuvoissa, kuten maastoautoissa. Voit hankkia halvan painemittarin mistä tahansa autovaraosaliikkeestä ja verrata painetta valmistajan suosituksiin. Voit yhtä hyvin kiertää renkaita samalla kun teet sen tasaisen kulumisen ja tasaisen suorituskyvyn varmistamiseksi.

Ajoneuvon jarrut ovat toinen tärkeä komponentti. Jos tunnet “pehmeyttä” jarrupolkimessa tai tärinää, kun painat jarruja, anna pätevän mekaanikon tarkastaa ne. Jarrut voivat olla kuluneet tai auton hydraulijärjestelmässä voi olla toimintahäiriö.

You might also like