Oma yö: 10 ajovinkkiä pimeän jälkeiseen ajamiseen

Ajaminen yöllä on pelottava ja riskialtis kokemus. Ota yhteyttä National Highway Traffic Safety Administrationiin, ja tieliikennekuolemat kolminkertaistuvat yöllä.

Ihmisen silmät eivät ole paljon paremmat, ja niillä on huono yönäkö, heikentynyt syvyyshavainnointi, reunanäkö ja värien erottelu. Vaikka ajovalot valaisevat tietä, lähivalot ulottuvat yleensä 160–250 jalkaa auton eteen, kun taas kaukovalot ulottuvat 350–500 jalkaan. Ajettaessa 60 mph:n nopeudella pysähtyminen kestää yli 200 jalkaa, mikä jättää vain vähän tilaa virheille.

Joten auttaaksemme sinua navigoimaan näillä vaikeilla ja synkillä teillä auringon laskiessa, tässä on kymmenen ohjetta, jotka on hyvä pitää mielessä ajaessasi pimeän jälkeen.

Valmistaudu suuntaamaan ajovalot

Olemme havainneet, että ajovalot ovat toisinaan epätasaisia ​​tai suunnattu tarpeettoman alaspäin jopa uusissa autoissa. Tuotoksena kannattaa pyrkiä kohdistamaan ne tarkasti. Käytä omistajan käsikirjassa olevia ohjeita, jos teet sen itse. Ja muista olla kärsivällinen, sillä voi kestää muutaman yrityksen saada ne täsmälleen. Varmista vain, etteivät uudet valot häikäise vastaantulevia autoilijoita.

Jopa oikein suunnatut valot voivat tuottaa himmeää hehkua, jos jokin estää aamulla, joten puhdista tien lika ajovaloista säännöllisesti. Jos sinulla on vanhempi ajoneuvo, jossa on muoviset linssinsuojukset, olet saattanut huomata, että ne ovat kellastuneet tai haalistuneet ajan myötä. Paras ratkaisu on hankkia ajovalojen kiillotussarja, joka poistaa hämärän ja antaa valosi loistaa uudelleen. Varmista myös, että ne tarjoavat saman määrän valoa kuin ne asennettiin ensimmäisen kerran. Vanhemmat hehkulamput tuottavat vähemmän valoa kuin uudemmat hehkulamput.

Vähennä kojelaudan ja kojelautavalojen kirkkautta.

Kojelaudan himmentimen kytkimet ovat olemassa syystä. Ajoneuvon sisällä on monia tarpeettoman ja häiritsevän valaistuksen lähteitä, ja kojelaudan kirkkaat LED-valot ja valtavat infotainment-näytöt löytävät tiensä autoihin. Kojevalojen himmentäminen voi auttaa sinua näkemään paremmin yöllä poistamalla heijastukset tuulilasista ja antamalla silmäsi tottua edessä olevaan pimeyteen.

Muut sisävalot, kuten karttavalot, voivat myös häiritä yöllä ajettaessa, koska ne valaisevat kaikkialle matkustamoon. Mitä tulee kirkkaisiin karttavaloihin, jokainen auto ei ole syyllinen – luksusautot ohjaavat niitä loistavasti – mutta on parasta olla käyttämättä niitä.

Vääriden lasien käyttäminen

Olipa kyseessä resepti tai ei-resepti, lasit tarjoavat ylimääräisen heijastavan pinnan kuljettajan silmien ja tien väliin, joten oikean parin valitseminen on ratkaisevan tärkeää paremman yönäkyvyyden kannalta. Onko tämä paras vaihtoehto? Heijastamaton pinnoite reseptilinsseissä. Tämä pinnoite vähentää linssien sisällä heijastuvan valon määrää, jolloin enemmän valoa pääsee läpi.

Älä myöskään osta myöhäisillan television keltaisia ​​aurinkolaseja, joiden väitetään parantavan pimeänäköä. Amerikan Sunglass Associationin mukaan se on vitsi. Keltaisten aurinkolasien valmistajat väittävät, että lisätty väri parantaa kontrastia, mutta ne vähentävät niiden läpi kulkevan valon määrää, mikä vaikeuttaa esineiden ja tievaarojen erottamista, joita et halua ajettaessa yöllä.

Ryhdy Retina Spotteriksi käyttämällä Retina Spotter -sovellusta.

Yöllä ajaessasi saatat törmätä yöeläimiin, kuten pesukarhuihin ja opossumeihin. Suuremmat, tappavammat ja tuhoisammat eläimet, kuten peuroja, hirviä ja hirviä, voivat vahingoittaa merkittävästi. Koska edes kaukovalot eivät syty pysähdysmatkasi yli, hirven tai muun eläimen välttäminen vaatii erityistä taitoa – eläimen silmissä heijastuvien ajovalojen kiinnittämistä. Nämä pienet kirkkaat täplät saattavat ilmaantua pitkän matkan päähän, jolloin sinulla on enemmän aikaa hidastaa tai pysähtyä.

Paras tapa käsitellä valtavaa eläintä on hidastaa vauhtia mahdollisimman nopeasti väistämättä kaistaa tai ajamatta pois tieltä. Kääntyminen voi lisätä onnettomuusriskiä, ​​koska peurat seuraavat yleensä ajovalojasi ja liikkuvat edessäsi.

Älä katso lähestyviä valoja.

Yöllä kirkkaat valot voivat vaikeuttaa keskittymistä. Kojetaulun himmeä hehku ja edessä oleva pimeä tie ovat molemmat tuttuja näkyjä auton sisällä. On uskomattoman helppoa hajaantua ja tuijottaa 18-pyöräisen ajovaloihin tietämättäsi. Käännä pääsi pois muista tievaloista ja vältä katsomasta saapuvia kaukovaloja.

Katso pois, vaikka huomaat yrittäväsi selvittää, ovatko vastaantulevan auton korkeat valot päällä vai onko ne vain väärin suunnattu. Kun edessäsi oleva ajoneuvo sytyttää kaukovalot, voit tavallisesti siirtää taustapeiliäsi heijastamaan valoa taaksepäin hälyttääksesi kuljettajaa ja pitääksesi heijastuksen poissa omista silmistäsi.

 

Pyyhi tuulilasisi sanomalehdellä

Vaikka tuulilasi näyttää puhtaalta päivällä, siinä voi olla raitoja, jotka aiheuttavat häikäisyä yöllä. Poistaakseen jäännökset kiillottaa lasin sanomalehdellä. Vaikka pyyhkisitkin sumua pois, vältä tuulilasin, sivuikkunoiden tai peilien sisäpintojen koskettamista käsilläsi. Kun valo kulkee minkä tahansa kohdan läpi, jossa tunnet lasin, ihosi öljy leviää ja valo häikäisee. Kanna ovitaskussa sen sijaan puuvilla- tai mikrokuituliinaa.

Lisää joukkoon muutama sumuvalo.

Sen sijaan, että sumuvalot vain sytyttäisivät auton eteen, ne auttavat kuljettajaa näkemään tien. Ne on suunnattu mahdollisimman alas, koska sumu roikkuu usein vain muutaman metrin tien yläpuolella, ja jos sumuvalo on suunnattu liian korkealle, se aiheuttaa häikäisyä sumussa ja sokeuttaa vastaantulevia kuljettajia.

Vaikka ei olisi pilvistä, nämä valot voivat olla käteviä, koska ne ulottuvat leveämmälle kuin tavalliset lähivalot, joten voit nähdä kauemmaksi tien reunasta. Yksi asia pitää mielessä: matalalle auton etupaneeliin asennetut sumuvalot luovat suuria varjoja pienten kivien, kuoppien ja epätasaisten kraatterien eteen, jolloin ne näyttävät paljon suuremmilta.

Lisävalojen lisääminen – ole varovainen

Apuvalaisimia on runsaasti saatavilla, kun on aika sytyttää yö. Näiden valosarjojen nimet vaihtelevat, ja niitä kutsutaan joskus ajovaloksiksi, kohdevaloksiksi tai kynäsäteiksi.

Niiden käsittelyssä on kuitenkin parasta olla varovainen. Jotkut on tarkoitettu vain lisäämään kaukovalojasi, kun taas monet on tehty yksinomaan maastokäyttöön. Tämän seurauksena tarkista valojen laillisuus tiekäyttöön osavaltiossasi – jotkut ovat laittomia. Apu- ja vakiovalojen kirkkautta säädellään monissa valtioissa. Koska korkean intensiteetin purkauksen (HID) lähteestä tai LEDeistä tuleva valo voi ilmestyä välittömässä päivänvalossa, silmäsi tottuvat lisääntyneeseen kirkkauteen hetken kuluttua. Kun sammutat saapuvat liikennevalot, tavalliset lähivalot muuttuvat käsittämättömän tummiksi. Silmäsi tottuminen voi kestää jopa 30 sekuntia, aivan kuin olisit juuri kävellyt pimeään elokuvateatteriin.

On parempi valita tiellä käytettäväksi tarkoitettu valaisinpari.

Ulkopeilit tulee puhdistaa ja säätää

Kuten likainen tuulilasi, likaiset peilit voivat heijastaa ja vääristää valoa, mikä saa kuljettajan huomion hajaantumaan. Puhdista likaiset peilit, koska ne heijastavat takanasi olevien autojen valot leveämmin, hajallaan, mikä saattaa aiheuttaa häikäisyä silmissäsi. Sijoita myös ulkopeilit niin, että pääsi siirretään poispäin heijastuvasta valosta.

Haluamme osoittaa niitä hieman alaspäin. Kallistamalla päätäsi hieman eteenpäin näet autot takanasi ja pidät toisen auton ajovalot poissa silmistäsi ja estät niitä häikäisemästä sinua hetkeksi kaukovaloillaan.

Varmista myös, että sisätaustapeili on asetettu yö- tai automaattisella himmennysasentoon, mikä tummentaa peiliä häikäisyn vähentämiseksi.

Ylläpidä silmien terveyttä

Silmäasiantuntijat neuvovat yleensä pitämään silmäsi liikkeessä ja skannaamaan koko näkökenttää sen sijaan, että keskittyisit yhteen paikkaan silmien väsymyksen oireiden estämiseksi ajon aikana yöllä. American Optometric Associationin mukaan tarkastuksia suositellaan kolmen vuoden välein, jos olet alle 40-vuotias, kahden vuoden välein, kunnes täytät 60, ja kerran vuodessa sen jälkeen.

Sillä ei ole väliä kuinka puhdas tuulilasi on tai kuinka kirkkaat ajovalot ovat, jos silmäsi ovat jännittyneet etkä pysty erottamaan oikein tiekohteita tai muita haitallisia riskejä.

You might also like