Lähi-itään autolla?

Ajaminen Lähi-idässä on saanut sellaisen kuvan, että meno ja meininki on kuin törmäilyautoradalta, eikä sivistyneestä ajokulttuurista ole tietoakaan. Ero näkyy huimana varsinkin verrattuna Suomeen, joten jos matkakohteena on jokin Lähi-idän maista, kannattaa harkita uskaltaako itse ratin taakse, vai onko turvallisempaa käyttää paikallista kuskia. Tässä artikkelissa on esimerkkinä kolme yleisintä matkakohdetta Lähi-idässä ja tietoa niiden ajokulttuurista.

Saudi Arabia

Saudi Arabiassa ajaminen on suhteellisen aggressiivista, mikä näkyy erityisesti moottoriteillä, eikä ajamista muuallakaan voida pitää kovin helppona tehtävänä. Suomalaisille ongelmia saattaa tuottaa myös se, että maassa ratti on englantilaiseen tapaan oikealla puolella, mutta ajaminen tapahtuu samanpuoleisesti, kuin Suomessa. Jos liikkeellä ollaan naisten kanssa, tulee myös muistaa ettei heitä saa päästää ratin taakse lain mukaan. Mikäli ryhmästä ei löydy miehiä lainkaan, on turvauduttava julkiseen liikenteeseen tai takseihin, tai vuokrattava miespuolinen kuski matkan ajaksi. Miehille kelpaa kansainvälinen ajokortti 3 kuukauden ajan, jonka jälkeen on hankittava paikallinen ajokortti. Poliiseja ja kameroita riittää runsaasti, eli nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa huolella, jotta sakkoja ei pääse tulemaan. Useamman kaistan teillä oikeanpuoleinen kaista on varattu hitaammalle liikenteelle, eli tätä kannattaa turistina suosia. Mikäli tehtävänä on parkkeerata, peruuttaa tai kääntyä, kannattaa vilkun lisäksi käyttää käsimerkkejä, joita myös paikalliset käyttävät runsaasti. Isoissa kaupungeissa tulee myös varoa valtavia jalankulkija massoja, joita on liikkeellä varsinkin iltaisin ja pimeän tultua.

Dubai

Dubai on yksi suosituimmista tämän hetken matkakohteista ja ajaminen onkin kätevä tapa päästä ihailemaan maan nähtävyyksiä. Ajaminen tapahtuu samalla tavalla kuin Suomessa, eli ratti löytyy tutulta puolelta ja kaistat toimivat samalla tavalla. Myös pyöräilijöillä on voimassa samat säännöt, vaikkakin isompia kuormia kuljettavat pyörät kulkevat usein väärään suuntaan, saadakseen autojen huomion paremmin. Erityisesti tarkkaavaisuutta kannattaa kiinnittää paikalliseen eläimistöön ja vaikka esimerkiksi kameleita eksyy harvoin kaupunkiin, on niitä maanteillä usein. Tietenkin jokainen kolariin joutunut kameli oli omistajan paras yksilö ja auton korjaukseen kuluvien kulujen lisäksi tulee päälle eläimen hinta. Muita varottavia asioita ovat esimerkiksi pienet lapset ja jalankulkijat, jotka tuntuvat tähtäävän tielle mahdollisimman huonoon aikaan, välittämättä liikenteestä lainkaan. Eikä pidä unohtaa hidasteita, jotka ovat paikoitellen helposti nähtäviä ja järkevästi rakennettuja ja toisilla aluilla taas hyvin jyrkkiä ja huomaamattomia. Sääntöjen suhteen Dubai on suhteellisen selvä, mutta tulee muistaa että poliisi antaa hyvin herkästi suuria kassoja. Mikäli onnettomuus on aiheuttanut suurempaa tuhoa, tai minkäänlaisen vamman henkilöille, päätetään lopputuloksesta oikeudessa. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on täysin kiellettyä, samoin kuin on ajaminen ilman korttia, tai käsimerkkien käyttäminen, joista voi seurata jopa vankilatuomio.

Qatar

Qatar on ehkä listan vaarallisin paikka ajaa, eikä turvallisuuteen ole maassa panostettu juuri ollenkaan. Ajamisen pitäisi sääntöjen mukaan tapahtua oikealla puolella, mutta autot menevät lähinnä sillä kaistalla, millä kuski haluaa ajaa. Ratin takana tulee olla jatkuvasti tarkkana, sillä vilkkuja käytetään harvoin ja turvallisinta on olettaa että jokainen liikkeellä oleva auto aikoo kääntyä, tulle eteen, tai törmätä nurkan takaa katsomatta. Mikäli ajotaitoja haluaa teillä kokeilla, kansainvälinen ajokortti on pakollinen ja sillä ajaminen onnistuu ainakin 6 kuukautta putkeen. Jotta autolla saadaan liikkua, tulee se olla vakuutettu ja sen pitää omata myös ajolupa. Nopeuksien suhteen säännöt ovat tiukentumassa ja kameroita ilmestyykin jatkuvasti enemmän. Sakot tulee maksaa heti niiden tultua ja esimerkiksi alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisesta voi tulla huima summa, tai jopa oikeustapaus. Tämä voi myös johtaa siihen, ettei maasta poistuminen onnistu, eli riskejä ei tule ottaa.