Kuljettajaa avustavat tekniikat

Tekniikka pelastaa ihmishenkiä

Autossasi olevat kuljettajaa avustavat tekniikat eivät ainoastaan ​​auta sinua ja matkustajiasi, vaan myös muita kuljettajia ja jalankulkijoita turvassa. Kun ostat uutta tai käytettyä ajoneuvoa, saatat huomata, että eri valmistajat käyttävät eri nimiä teknologioille. NHTSA auttaa kuluttajia murtamaan hämmennystä selittämällä, miten nämä tekniikat toimivat. On tärkeää ymmärtää, että jotkin kuljettajaa avustavat tekniikat on suunniteltu varoittamaan sinua, jos olet vaarassa joutua kolariin, kun taas toiset on suunniteltu välttämään kolari. Muista tutustua ajoneuvosi omistajan käsikirjaan saadaksesi lisätietoja ajoneuvosi tekniikasta ja turvaominaisuuksista. On tärkeää ymmärtää, miten tekniikka toimii ja kuinka se voi paremmin suojata sinua, matkustajiasi ja muita.

Tekniikka autossasi

Etutörmäysvaroitusjärjestelmä valvoo ajoneuvon nopeutta, edessä ajavan ajoneuvon nopeutta ja ajoneuvojen välistä etäisyyttä. Jos ajoneuvo tulee liian lähelle edellä ajavaa ajoneuvoa, järjestelmä varoittaa kuljettajaa uhkaavasta kolarista. On tärkeää huomata, että etutörmäysvaroitusjärjestelmät varoittavat vain kuljettajaa eivätkä ryhdy toimenpiteisiin törmäyksen välttämiseksi.

Kaistapoikkeamisvaroitus

Kaistavahtijärjestelmä valvoo kaistamerkintöjä ja varoittaa kuljettajaa, kun se havaitsee, että ajoneuvo ajautuu pois kaistaltaan. On tärkeää huomata, että kaistavahtijärjestelmä vain varoittaa kuljettajaa eikä ryhdy toimenpiteisiin törmäyksen välttämiseksi.

Automaattinen hätäjarrutus

Automaattiset hätäjarrujärjestelmät jarruttavat ajoneuvoa automaattisesti ajoissa välttääkseen tai lieventääkseen uhkaavaa törmäystä toisen ajoneuvon kanssa. NHTSA uskoo, että AEB-järjestelmät edustavat seuraavaa mahdollisia merkittäviä edistysaskelia ajoneuvojen turvallisuuden alalla. Dynaaminen jarrutuki ja välitön jarrutus ovat AEB-järjestelmiä, jotka voivat säästää ihmishenkiä ja vähentää kohtalaisia ​​ja lievempiä peräänajoja, jotka ovat yleisiä tiellämme.

Takana automaattinen jarrutus

Automaattinen takajarrutus käyttää antureita, kuten pysäköintiantureita ja peruutuskameraa, tunnistamaan ajoneuvon takana olevat esineet. Jos järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäyksen peruutettaessa, se jarruttaa automaattisesti, jos törmäys on välitön.

Sokean pisteen interventio

Kuolleen kulman puuttuminen auttaa estämään törmäyksen kuljettajan kuolleessa kulmassa olevaan ajoneuvoon. Jos kuljettaja jättää huomiotta kuolleen kulman varoituksen ja alkaa vaihtamaan kaistalle, jolla on ajoneuvo, järjestelmä aktivoituu ja käyttää automaattisesti kevyttä jarrutuspainetta tai ohjaa ajoneuvoa takaisin alkuperäiselle kaistalle. Järjestelmä tarkkailee kuljettajan kuolleessa kulmassa olevia ajoneuvoja taaksepäin suuntautuvien kameroiden tai läheisyysanturien avulla.