Etelä-Amerikkaan autolla?

Etelä-Amerikka on kohteena hyvin eksoottinen ja mantereella on paljon tarjottavaa, aina loputtomista hiekkarannoista savuaviin tulivuoriin ja valtaviin sademetsiin. Koska jopa yhteen maahan voi mahtua runsaasti erilaisia nähtävyyksiä, on autolla kulkeminen varmin tapa päästä näkemään mahdollisimman paljon. Tämä kuitenkin tarkoittaa uuteen ajokulttuuriin tutustumista ja tavat eroavat suomalaisesta kulttuurista hyvin paljon.

Aggressiivisuus ratin takana

Vaikka Suomessakin nähdään jatkuvasti loppuun palaneita ja hermonsa menettäneitä kuskeja, ei se vedä vertoja Etelä-Amerikan menolle edes pahimpaan ruuhka-aikaan. Yksi vilkkaimmista kaupungeista on Rio de Janeiro, jossa erityisesti moottoripyörien ajajat huutavat ja tööttäävät jatkuvasti, joko saadakseen huomiota, valittaakseen tai vain tarkastaakseen toimiiko laite vielä. Jotkut ajamiseen liittyvistä säädöksistä on lähinnä kehotuksia, joita kukaan ei noudata, mikä tuo ajamiseen oman vivahteensa. Silti ajaminen on huomattavasti turvallisempaa kuin esimerkiksi tietyillä alueilla Aasiaa. Tärkeintä on pysyä jatkuvasti valppaana, ilman että antaa pelolle tai epävarmuudelle vallan.

Ruuhkat omaa luokkaa

Varsinkin suurissa kaupungeissa ruuhkat ovat jotain sellaista, mitä Suomessa ei päästä kokemaan. Turistina nämä pahimmat sumat on kuitenkin helppo kiertää muutamalla vinkillä:

  • Suurissa kaupungeissa kannattaa suosia julkista liikennettä. Näin kaupungin ruuhkiin ei tarvitse jumiutua.
  • Kaupunkeihin kannattaa varata runsaasti aikaa, jotta muutaman tunnin myöhästyminen ei kaada suunnitelmia.
  • Matkanteko kannattaa ajoittaa sunnuntai aamuihin, jolloin liikenne on vähäisempää.
  • Hyvät reitit ja luotettava GPS järjestelmä voi pelastaa monesta tilanteesta ja antaa parhaan ajokokemuksen.

Aina ruuhkilta ei voi välttyä edes kaupunkien ulkopuolella ja protestit, sekä onnettomuudet, ovat yleisiä syitä matkanteon viivästymiselle. Myös erilaiset luonnonkatastrofit, kuten mutavyöryt, voivat yllättäen sulkea teitä, joten varareitti on hyvä olla olemassa.

Navigointi

Mikäli edes jonkinasteinen suuntavaisto löytyy, on usein suhteellisen helppoa päästä alkupisteestä loppupisteeseen. Ongelmaksi muodostuvat kuitenkin vähemmän tunnetut tiet, sekä kaupungit, jotka kehittyvät jatkuvasti. Kaupunkien kohdalla kannattaa ladata ajan tasalla oleva kartta juuri ennen ajamista, jotta se pitää paikkaansa. Syrjäseuduilla apuna on taas hyvä olla paperinen kartta ja neuvoja voidaan pyytää paikallisilta aina tarpeen tullen. Kannattaa myös muistaa, että rajan yli mentäessä myös valuutta vaihtuu ja pankkiautomaatteja ei aina ole saatavilla. Rahaa kannattaa olla käteisenä niiden maiden valuuttana, joissa tullaan päivän aikana käymään.

Teiden kunto

Suurin osa isoista teistä ja moottoriteistä on siedettävässä, tai jopa hyvässä, kunnossa, joten ongelmia ei välttämättä tässä suhteessa ole. Tietenkin maaseudulla kinttupolkujen tyyppiset tiet ovat tyypillisiä ja jos tähdätään tuntemattomammille alueille, on hyvä vuokrata maasturi. Normaalilla autolla pärjää kuitenkin suurimmilla osista teitä.

Huoltoasemat ja korjaamot

Useissa Etelä-Amerikan maissa on laajoja asuttamattomia alueita, joissa huoltoasemia tai korjaamoja ei ole satoihin kilometreihin. Näihin tulee varautua, sillä jopa puhelimen signaali voi olla heikko, eli apua ei päästä kutsumaan missään vaiheessa. Suunnittelu on onnistumisen ydin, ruokaa, juotavaa ja polttoainetta kannattaa pitää aina varalle mukana ja kun huoltoasema vihdoin tulee näkyviin, tulee tankki pistää aina täyteen. Kannattaa myös muistaa seuraavat asiat:

  • Tankkaa tankki täyteen ennen lähtöä.
  • Selvitä missä seuraavat huoltoasemat ovat
  • Aja vain valoisalla, sekä turvallisuuden että kätevyyden takia
  • Mikäli autossa tuntuu olevan jotain vikaa, kannattaa ajaa hyvin varovasti seuraavalle huoltoasemalle.

Yhteenveto matkanteosta

Etelä-Amerikka ei siis mistään kohtaa kuulu vaikeimpiin ajokohteisiin, mutta se voi silti olla haastava maa kokemattomalle kuskille. Maaseudulla muita autoja ei välttämättä tule vastaan satoihin kilometreihin, mikä antaa aikaa saada tuntumaa sekä maastoon, että autoon. Kaupungissa asiat ovat kuitenkin toisin ja jos olo on epävarma, kannattaa tämä kokemus jättää välistä.